Rondje Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Annemarie Stolk - WaarBenJij.nu Rondje Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Annemarie Stolk - WaarBenJij.nu

Rondje Cambodja

Door: Annemarie Stolk

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

11 Maart 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

Vanuit Don Det gingen we met een tour bus de grens over naar Cambodja richting Kratie. Er werd ons verteld dat het allemaal erg lang zou duren om over de grens te gaan en dat als we ons paspoort zouden geven het sneller zou gaan. We hadden niet zoveel zin de chaos zoals vorige keer in Laos dus besloten we het maar te doen. Maar achteraf bleek dat het allemaal wel meeviel en we 5 dollar meer kwijt waren op deze manier, dus weer een goede les voor de volgende keer!. Maargoed we hebben ons visum voor Cambodja :-). Eenmaal over de grens gingen we richting Kratie. De wegen waren erg slecht dus het werd een bumpy ritje. De chauffeur toeterde er aardig op los en toen ik keek waarom werd het me al snel duidelijk. Er liepen regelmatig koeien over de weg. Nadat we eindelijk in Kratie aan kwamen gingen we op zoek naar een hostel, we vonden een leuke aan de Mekong rivier met een mooi uitzicht. De volgende dag huurde we een scootertje en gingen we op hobbelige wegen met zachte banden naar de Kampi, de plek waar we een bootje gingen huren voor het spotten van de zeldzame Irrawaddy dolfijnen. Onderweg kwamen gelukkig een garage waar we de banden konden op laten pompen. Alsnog bleef het erg lastig rijden op de slechte wegen. Onderweg eerden we nagezwaaid door veel lieve Colombiaanse kinderen. Uiteindelijk kwamen we aan in Kampi. Christien had zoveel stof in haar ogen dat ze andere lenzen in ging doen, dit vond de meneer van de boottickets zo interessant dat hij aandachtig toekeek. De boottocht was erg mooi en al na 10 min wenkte mensen van een ander bootje dat daar de dolfijnen zaten. Wauw wat was dat mooi zeg en veel ook. Irrawaddy dolfijnen hebben een stompe neus en zijn zeldzaam omdat ze aan het uitsterven zijn. Gaaf dat we ze gezien hebben! Na een uurtje gingen we terug aan land en gingen we op de scooter verder naar het schildpadden centrum. Hier groeide schildpadjes uit de rivier op tot ze groot genoeg waren om te overleven en niet meer door mensen opgegeten werden. Als ze groot genoeg waren brengen ze ze weer terug naar de Mekong rivier. We zagen hele kleine babyschildpadden maar ook grote schildpadden. Op het moment dat ik een schildpad vast had plaste die over m'n benen heen en dit tot 2 keer toe, fijn heb ik weer hahah. Ze hadden ook nog een hele grote schildpad maar die liet zich niet gemakkelijk zien. Na even bijgekomen te zijn van de enorme hitte gingen we weer terug naar het dorp. Christien wilde graag nog met een stier op de foto maar dit was geen succes, de stier keek haar zo erg aan en liep naar haar toe dat we maar gauw weggegaan zijn. Helaas dit puntje zal ze moeten schrappen van haar bucketlist:-p. Savonds hebben we ons verdiept in de reisplannen voor de komende tijd, dit is toch meer werk dan we dachten maar wel leuk om plannen te maken!. De volgende dag bezochten we de lokale markt en namen we eind van de ochtend de bus naar Phnom Phen. Dit keer met een minibus waardoor het helemaal een bumpy ride werd. Helemaal geshaket kwamen we aan in Phnom Phen. Toen de bus stopte dromde er zo'n 20 mannen rondom de bus en allemaal wilde ze ons een tuktuk ritje aanbieden naar een hostel. Na 2000x nee te zeggen en boos te worden stopte ze eindelijk en liepen ze weg. Vreselijk irritant hoe opdringerig die mensen kunnen zijn. Ze verkopen hier shirts met de tekst 'no tuk tuk today &t tommorow' ik was bijna in staat om dat te kopen haha. We vonden een hostel vlakbij de rivier naast de markt. Beetje vaag hostel was het wel maar het was het goedkoopste want de rest was zo'n beetje onbetaalbaar, later bleek dat we in een hele dure wijk zaten. Savonds liepen we over de markt en aten we bij een vriendelijke Indische man die ons van alles vertelde over Azië en over de excursies die in Phnom Phen te doen waren!. We kregen goede informatie over het Tuol Sleng museum en de Killing Fields waar ik graag heen wilde de volgende dag. s'avonds wilde we nog even aan de rivier gaan zitten en toen we wilde oversteken kwam er een motor op Christien afrijden die haar tasje wilde afrukken. We schrokken ons kapot. Ik rende achter de motor aan maar Christien riep al snel dat ze haar tasje weer had. Ze had een klein tasje met waardevolle spullen om maar hier zat een dun touwtje aan en dat is haar geluk geweest want daardoor brak het touwtje aan beide kanten af en viel haar tas op de grond. We waren gelijk helemaal van slag maar ook erg blij dat ze alles nog had, vanaf nu besloten we nog voorzichtiger te zijn en ging alles weer in de rugzak met slot erop. Later hoorde van een ober dat dit veel voorkomt in grote steden zoals Phnom Phen, Sihanoukville en Siem Reap. Precies de steden waar we heen wilde gaan:-0. Na een rotnacht slapen besloten we op zoek te gaan naar een backpackers hostel. In het daglicht ziet de wereld er altijd anders uit als s'avonds maar toch zagen we onderweg zo'n beetje iedereen als potentiële dief. Maar toen we bij een leuk backpackers hostel aan kwamen voelde we ons al snel op ons gemak omdat er zo'n goede sfeer hing. We boekte een kamer en er werd een tuk tuk voor ons geregeld zodat we naar het museum en killing fields gingen. Christien besloot toch mee te gaan en we zouden dan erna nog naar plaatsen gaan waar zij nog graag heen wilde. Na een dollemansrit door het chaotische centrum kwamen we aan bij het museum. Het museum was vroeger een hogeschool maar werd in 1975 door de rode Khmer overgenomen onder het regime van Pol Pot. Deze vreselijke man geloofde in twee dingen, revolutie en werken. Iedereen die maar enigszins slim was of in de stad woonde of alleen al een bril droeg werd in deze school gemarteld en gedwongen om een valse getuigenis af te geven van iets wat ze niet gedaan hadden en te ondertekenen. Niet alleen van hunzelf maar ook van hun familie. Ze werden op de meeste gruwelijke manieren gemarteld, dit was te zien op de vele foto's die er hingen. Als deze verklaring ondertekend was werden ze naar een kamp gebracht waar ze op verschrikkelijke manieren werden gedood met allerlei werktuigen en begraven in putten. Ze gebruikte werktuigen omdat ze kogels te duur vonden. Een kwart van de bevolking is op deze manier omgebracht. Het gebeurde allemaal in groot geheim en pas later werd dit ontdekt. Het museum was echt een vreselijke plek. Doormidden van een audio guide kregen we de geschiedenis en verhalen te horen. We zagen de bedjes waar mensen op gemarteld zijn en op de killingfields komen nog steeds botten en kledingstukken boven de grond. Afschuwelijk alleen al om te zien! Erg indrukwekkend. Zo wordt je wel weer even stilgezet bij het leven.
Na het museum moesten we echt even bijkomen en dit besloten we te doen bij een leuk tentje waar we lekker Hollandse kaas op hadden(ik) en Christien een goeie Franse kaas! Heerlijk! Af en toe mis ik het Nederlandse eten wel ;-).Hier bleven we lang hangen omdat we erachter kwamen dat de vluchten naar Panama erg goedkoop waren en deze hebben we geboekt! 21 april gaan we naar Panama :-).
Savonds hebben we in het hostel nog wat gerelaxed, gepraat met andere backpackers en spelletjes gespeeld! Toen de mevrouw van het hostel smeekte of we wilde gaan slapen omdat zelf ook wilde slapen zijn we maar naar de kamer gegaan. Deze nacht sliepen we gelukkig een stuk rustiger.
De volgende dag vertrokken we naar Sihanoukville, een leuk plaatsje aan de kust. Hier kwamen we aan bij een gezellig hostel dachten we. Wij ingecheckt en de stad in gegaan. Ik werd heel veel geprikt door muggen dacht ik en op een gegeven moment waren het wel zo 40 bulten. Ik vroeg aan iemand in een winkel heb je hier zoveel muggen overdag? Zegt ze nee maar wat jij heb zijn geen muggen dat zijn bedbugs. Bedbugs is zo'n beetje de nachtmerrie van iedere backpacker, en jahoor ik had het weer.:-p Bleek het dus vaak voor te komen in het hostel waar we waren. Christien had gelukkig nergens last van. Wij als een dolle weg uit het hostel en gelukkig kregen we ons geld terug. We boekte een kamer in een ander hostel, voorlopig even geen dorm meer. We onderzochten en onze tassen en vonden 2 dode beestjes die er wel op leken, we moesten alles wassen maar toen we met een tas vol was aankwam vertelde de mevrouw van het hostel doodleuk dat ze nergens met warm water wassen hier, pff. Dan heeft het dus geen nut want alles moet op 60 graden gewassen worden. Maar ze hadden nog wel een soort van vergif tegen die beesten en dat hebben we maar op de tassen enzo gedaan en dit een dag in een plastic zak gestopt. Gelukkig heb ik erna geen nieuwe beten meer gehad en Christien ook niks. Maar wat jeuken die dingen zeg,vreselijk. Maarja hebben we ook weer overleefd. De volgende dag hebben we een daagje op het strand gelegen waar lieve vrouwtjes ons van alles aan wilde smeren. We kochten wat spulletjes en hadden veel lol met de vrouwtjes en de kinderen die er bij waren. Ze waren wel opdringerig maar niet vervelend opdringerig. Ik had me natuurlijk weer te weinig ingesmeerd waardoor ik er Savonds uitzag als een kreeft :-| en ik me weer voornam het de volgende keer beter te smeren. Savonds aten we in een gezellig backpackers hostel, altijd gezellig :-). De volgende dag bleven we maar een beetje uit de zon en liepen we nog wat door de stad. Savonds namen we de sleepingbus (een bus met bedjes erin :-)) blijft en leuke ervaring en deze bedden lagen gelukkig een stuk beter als de vorige keer en voor we het wisten hadden we de tocht van 10u gehad en kwamen we aan in Siem Reap. Hier namen we een tuk tuk naar het centrum en vonden een redelijk hostel. We besloten in het centrum te gaan ontbijten. Liepen wat rond en boekte een leuk backpackers hostel voor de volgende nacht. de temperatuur hier is erg hoog (37 graden), gevoelstemperatuur 40 graden. Ik kan er niet heel goed tegen maar Christien wel en die vond het zelfs bizar. Zeker omdat het op de kamer temperatuur sauna was pff. Smiddags namen we een yogales bij de sunset. Leuk om te doen :-). Hierna liepen we over de night market en door de pubstreet. Gezellige drukke straatjes met toeristen en veel leuke cafeetjes en restaurantjes waar we we een gebakken black widow spin en een schorpioen aten :-|. Ik geef toch de voorkeur aan de spin haha, die was nog redelijk te eten. Het was een hele sensatie rondom het kraampje, Koreanen maakte de gekste filmpjes met de beesten en veel chinezen keken gruwelend toe haha. We kochten nog wat standaard Aziatische kleding (hoort erbij :-p) en besloten een beetje op tijd te gaan slapen want de volgende dag gingen we om half 5 op om naar de Angkor Wat te gaan:-).
Om 5u werden we door de tuk tuk driver opgehaald die ons naar tempels ging brengen, het was nog redelijk koel en onderweg koelde we gelukkig iets af want het was de afgelopen nacht nog steeds een sauna in de kamer. We kochten een kaartje en het was al behoorlijk druk bij de kaartverkoop. Daar gingen we dan! Op naar het grootste tempelcomplex van de wereld. We waren er rond 6u en de zo'n begon op te komen. Wat een prachtig gezicht is dat:-). Helaas was er een beetje sluierbewolking maar alsnog prachtig. Later hoorde ik van een gids dat er maar 2x per jaar een mooi zonsopgang is (21 maart en 21 september) veel van de tempel was te bezichtigen en we konden ook bovenop de tempel maar omdat dit een heilige plek was moest je bedekte armen en knieën hebben. Dat werd een verkleedsessie want Christien had een lange broek en ik een shirt met mouwen aan. Dus gingen we allebei apart met gepaste kleding ;-). Door de opkomende zo'n was het een prachtig gezicht! We bezochten verder nog de Angkor Thom, een tempel met veel gezichte. Hier spotte we 2 aapjes die uitgebreid aan het vlooien waren, grappige en mooie dieren :-). Ook bezochten we de Ta Prohn (de tempel waar Tomb Raider is opgenomen).Ook bezochten we nog meerdere kleine tempels. Stuk voor stuk erg mooi en verschillend van de andere tempels. Prachtig hoe dat gebouwd was! Het was een hele warme dag maar gelukkig had de tuk tuk driver koude flesjes water bij zich. Echt een gave dag was het! Terug bij het hostel verkaste we naar een gezellig backpackers hostel met een zwembad en schommelbanken. Hier komen we ff goed bij van de lange dag en alle hitte haha. Savonds wat gerelaxed en drankje gedaan in de skybar van het hostel, onder het genot van de steeds uitvallende stroom haha.
De volgende dag sliepen we goed uit wat ook kon dankzij de chille bedden en airco :-). Smiddags ging ik sporten in een leuke sportschool waar ik m'n eigen muziek op kon zetten. Het was een buiten fitness , echt haast niet te doen met deze hitte en er was maar 1 ventilator. Maar daar ging ik dan maar regelmatig onder staan. De kilo's vliegen eraf tijdens het reizen, dat bewees de grappige weegschaal die ze hier hadden. Ook al kan ik tijdens het reizen niet zoveel sporten als thuis ik krijg beweging genoeg en zodra ik een sportschool tegenkom neem ik m'n kans waar. Tussendoor doe ik oefeningen en het gezonde eten bevalt me ook erg goed :-).
We lunchte in een gezellig restaurantje, we besloten Amok te proeven een typisch Cambodjaans gerecht in kokosmelk, heerlijk. Begin van de avond namen we een tuk tuk naar het vliegveld. Tijd voor de Filipijnen :-). We vlogen eerst naar Manilla. Maar zoals gewoonlijk gaat dat vliegen bij ons nooit is normaal haha. Maar daarover later meer!

Tot snel,
Liefs Annemarie

• 03 April 2016 - 13:22

Coralien:

He meid.
    Leuk om je reisverslag te lezen. Volgens mij vermaken jullie je prima.
    Geniet ervan samen, veel liefs xxx