Pura Vida Costa Rica! - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Annemarie Stolk - WaarBenJij.nu Pura Vida Costa Rica! - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Annemarie Stolk - WaarBenJij.nu

Pura Vida Costa Rica!

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

30 Mei 2016 | Costa Rica, Monteverde

Daar gingen we dan de grens over van Panama naar Costa Rica, de grensovergang was als in een film. We moesten een brug over lopen en dat voelde heel officieel ;). Blijft bijzonder een grensovergang. Het neppe ticket zorgde weer voor de nodige spanning maar achteraf weer geen problemen gehad. We gingen naar Puerto Viejo een leuk hippie stadje aan zee net over de grens. Paul en ik hadden een leuk hostel gevonden. De eigenaars waren zoo vriendelijk en gastvrij! Het hostel was net nieuw en erg schoon. Snachts zagen we in het bos naast het hostel vuurvliegjes, zo mooi <3 had ze nog niet eerder gezien. Ik heb de volgende dag een fiets gehuurd en ben langs het strand naar de omgevende dorpjes en stranden gefietst, dat was erg relaxed en de stranden waren plaatjes. Zal je denken je vind alle stranden prachtig maar geloof me ieder strand is anders en het blijft mooi ;-). Savonds aten we traditioneel Caribisch eten wat een local had gemaakt voor ons! Erg lekker met natuurlijk vis, makreel!. De volgende dag gingen we naar het nationaal park Cahuita. Hier zagen we een leguaan, apen, luiaards en bijzondere vogels. Savonds gingen we naar een Italiaans restaurant waar een grappige man (latin Hendrix ;p, hij staat op YouTube) de leukste muziek zong met grappige opmerkingen en dansjes tussendoor haha. De volgende vertrokken we met de lokale bus naar San José. Het is de hoofdstad maar daar is ook alles mee gezegd, het zag er niet zo fris en veilig uit allemaal. Het hostel was wel goed maar de regels en strenge eigenaren leken nogal af te schrikken maar dit leek allemaal mee te vallen, het personeel was juist heel behulpzaam!. De volgende dag gingen Paul en Anneke zip lijnen en gingen wij de stad verkennen. Een leuk en levendig centrum met teveel leuke dingen haha. Na maanden bijna geen normale winkel gezien te hebben was niks kopen en uitdaging maar ik heb me redelijk in kunnen houden. De markt was bijzonder, van souvenirs tot katten en kippen in kooitje. Bij de koffiebar heb ik me niet meer in kunnen houden en kocht ik een traditioneel koffiezet dingetje voor mezelf en koffiebonen voor m'n ouders. Koffieplantages in overvloed in Costa Rica, iets wat me ontgaan was stom genoeg. Maar door de enthousiaste verhalen van de bediende was ik erg nieuwsgierig geworden en wilde ik graag een bezoek brengen aan de koffie plantages. Nadat iedereen tevreden was en iets gekocht had ;-p gingen we terug naar het hostel. Savonds liepen we wat door de stad en vonden we een Japans eet tentje. Het we voor Paul en Anneke alweer de laatste avond. De volgende ochtend namen we afscheid van hen. Wij gingen die dag met de lokale bus naar La Fortuna een dorpje aan de voet van de Arenal Vulkaan. We bleven een tijdje daar. We hebben zo'n beetje elk souvenirs winkeltje van binnen bekeken en ook wat souvenirs gekocht uit eindelijk. Ook brachten we een bezoek aan de plaatselijke kerk waar de mensen uitbundig zongen wat in het dorpje goed te horen was en uitnodigde om naar binnen te gaan.
We hebben de vulkaan toer gedaan, de Arenal vulkaan is nog wel actief maar heeft geen grote uitbarsting meer gehad sinds 2000. Ook zagen we het Arenal meer. We wandelde door het nationaal park waar we een waterval hebben gezien en over de hangbrug gelopen hebben. Het regende nogal al erg en helaas waren we daar niet op voorbereidt. Je zou denken dat wij dat als Nederlanders wel gewend zijn en hierop voorbereidt zouden zijn maar helaas dit keer weer niet haha. Compleet doorweekt kwamen we aan bij de kikkervijver waar de guide na lang zoeken de red eye frog vond, deze kikker is bijzonder mooi en heeft de kleuren wit, lichtgroen, oranje, rood, blauw en geel. Ook stak er onderweg een slang voor m'n neus over haha. Verder spotte we nog een doodshoofd aapje!. Daarna was het tijd voor de Tabacon hotspring, een bron midden in de natuur, heerlijk warm en relaxed. De guide gaf ons en gezichtsmasker van klei van de vulkaan, erg leuk! Bijzonder en mooi natuurverschijnsel een hot spring :-).De volgende dag gingen Christien en ik de koffie toer doen, tenminste ons werd verteld dat het een koffie toer was maar het bleek voornamelijk een cacao toer te zijn, ook niet verkeerd ;-). De gids deed me denken aan Willy Wonka uit de film Sjakie en de chocoladefabriek, niet door zijn looks dat zou wel heel bijzonder geweest zijn maar wel in zijn doen en manier van praten haha. De man liet ons allerlei vruchten proeven en vertelde ons over de medische werking van bepaalde planten wat ik erg interessant vond. Ook vertelde hij over de historie van de cacao. Wist je dat Hernando Cortes de cacao heeft ontdekt en naar Europa heeft gebracht en niet Christopher Columbus? Die vond het namelijk smerig en spuugde het uit haha. Wel is een Nederlander op het slimme idee gekomen om er melk bij te doen waar we hem op koude dagen nog maar al te dankbaar voor zijn ;-). Hij liet ons de cacao vrucht zien en hoe er uiteindelijk cacaopoeder van gemaakt wordt. (fermenteren, drogen, roosteren, vliesje van de boon scheiden en het malen) Onderweg zagen we de grootste leguaan die ik ook gezien heb! (Zie foto) bizar! Ook zagen we weer luiaards. Hij liet ons een ananasplant zien, het kroontje wordt in de grond gepland en daar groeit een ananas uit, dit was echt zo mooi en bijzonder ik had er nog nooit over nagedacht hoe de ananas groeide maar wat een bijzondere plant (foto staat al op m'n Facebook). Aan het eind van de toer mochten we chocolade 90% proeven (m'n favoriet) zo lekker. Christien had wat Costa Ricaanse rum geproefd en kreeg wat mee om haar vader en Ronald ook te laten proeven. De mensen waren zo vriendelijk. Het was een zeer geslaagde toer.
De volgende dag was het voor Ronald en Christiens vader ook tijd om terug te gaan reizen, ze namen de lokale bus naar San José, weer een afscheid maar niet voor lang want de reis loopt voor Christien en mij ook al richting het einde :-(. Christien en ik namen een paar uur later de bus, de boot over het Arenal meer en de bus naar Monteverde. Een mooie tocht door de bergen heen! Monteverde is een gezellig dorpje hoog in de bergen, daardoor ook een stuk kouder. Ik besloot die avond plantain te maken van een soort bakbanaan, een lokaal bijgerecht. Helaas ging het wat minder goed dat ik had gehoopt maar gelukkig kreeg ik hulp van de hostel eigenaar. De volgende dag besloten we een echte koffie toer te gaan doen. Dit bleek helaas ook niet helemaal te zijn zoals we verwacht hadden. Het was een soort boerderij die alles zelf maakte van. Ze hadden bijvoorbeeld geiten die ervoor zorgde dat ze goeie compost hadden voor de koffieplanten en varkens waarvan de uitwerpselen werden gebruikt om gas te maken om te kunnen koken. Klinkt nogal bizar en vies maar het was wel een bijzonder goed systeem haha. Na een aantal uur rondlopen kregen we zo'n gevoel als vroeger bij een saai schoolreisje haha. Maar uiteindelijk aan het eind kregen we meer te horen over het maken van koffie en proefde we verschillende soorten koffie. Ik besloot nog een zakje koffie mee te nemen voor m'n traditionele koffie apparaatje, wel zo leuk ;p. Savonds liepen we door het stadje met 2 andere backpackers die we ontmoet hadden, ondertussen de grootste lol om niks met Nick een jongen uit Engeland die om zo'n beetje elk woord wat we zeiden stuk ging van het lachen hahah. De volgende dag stonden we vroeg op om naar het Monteverde Cloudforest te gaan. Hoewel ik al 2 jaar geen student ben kon mn pasje nog door als geldig in hun ogen en kreeg ik studenten korting haha, altijd handig. We liepen het park in en spotte gelijk een mannetjes Quetzal, een prachtige vogel met een bijzonder lange staart van 1 meter! Helaas heb ik er goeie foto van want het vloog weg toen ik net een goede plek had gevonden voor een foto:-| daarom heb ik maar een Google plaatje gepikt ;-). De trails waren prachtig en na een aantal trappen kwamen we in het echte Cloudforest, sprookjesachtig mooi was het (zie foto's :-)) we spotte nog 2 Quetzals. En ik dacht een bijzonder mooie en grote vlinder gespot te hebben maar het bleek een blaadje te zijn, voor Nick weer een rede om me keihard uit te lachen haha. We gingen over een hangbrug die z'n beste tijd wel gehad en ik erg m'n twijfels bij had of we veilig de overkant zouden halen maar het ging goed gelukkig. Naast het park hingen bakjes met suikerwater waar veel kolibrietjes op af kwamen, mooie beestjes met nogal ADHD achting gedrag en daardoor lastig om op de foto te zetten. Hierna gingen we terug naar het hotel waar we die avond vroeg gingen slapen want de volgende ochtend moesten we om 5:15 bij het busstation zijn voor een kaartje te kopen. Op naar Nicaragua! Het derde land in Amerika alweer! Drie busritten verder kwamen we aan bij de grens van Nicaragua. Hoe dichter bij grens hoe heter en benauwder het werd! Wel lekker weer een zonnetje want ondertussen zijn we weer zo'n beetje Hollands wit geworden ;-p. Nicaragua here we come!! Eerste stop is San Juan del Sur een chill dorpje aan het strand. Daarover binnenkort meer!

Leuk dat je m'n blog gelezen heb!

Liefs, Annemarie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Monteverde

Annemarie

Actief sinds 15 Feb. 2011
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 22236

Voorgaande reizen:

18 Januari 2016 - 30 Juli 2016

Azië, Nieuw Zeeland en Amerika

01 December 2014 - 27 Februari 2015

Backpacken in Australië

17 Juli 2011 - 30 Augustus 2011

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: