Chiang Mai en Pai... - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Annemarie Stolk - WaarBenJij.nu Chiang Mai en Pai... - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Annemarie Stolk - WaarBenJij.nu

Chiang Mai en Pai...

Door: Annemarie Stolk

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

19 Februari 2016 | Thailand, Chiang Mai

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat geschreven dus het is weer tijd voor een update. We hebben de laatste dagen veel leuke dingen gedaan in Chiang Mai en Pai. Nu ik deze blog maak zijn we onderweg van Pai naar de grensovergang bij Laos. Onze laatste dag in Thailand is dit dus alweer! Wat vliegt de tijd.

De vorige keer was ik gestopt bij de busreis van Kanchanaburi naar Chiang Mai. De busreis was goed verlopen en we waren zelfs een uur eerder in Chiang Mai. Stonden we de dan, half bevroren van de airco, om 5u s'ochtends bij het busstation in Chiang Mai. Een Frans stel vroeg of we met hun een taxi wilde delen naar het centrum en daar op zoek te gaan naar een hostel, dat vonden we een goed idee. In het centrum aangekomen gingen we op zoek, we liep een straatje in en opeens hoorde we achter ons 'hello, you need taxi and where do you want to go?. Een Thais vrouwtje in een soort tuk tuk stopte en we gaven aan een hostel te zoeken. Ze zei nog wel een hostel te weten, namelijk het hostel van haar zus. Na wat heen en weer bellen kregen we te horen dat er nog plek was en er een warme douche was, helemaal top!. Wij met z'n 4en opgepropt in de tuk tuk en naar het hostel waar we snel nog een paar uurtjes slaap meepakte. Eind van de ochtend werden we wakker en wilde we gaan inchecken. Ging een man van het hostel gelijk een verhaal over excursies ophangen, fijn als je net wakker ben. Het verhaal over de excursies van de olifanten jungletrek trok ons wel aan en we besloten om dit te doen!. Nadat we ook uiteindelijk hadden ingecheckt gingen we Chiang Mai verkennen. Christin had gezien dat er een katten cafe in de buurt was en we namen een taxi er naar toe, tenminste niet rechtstreeks want hij moest nog een aantal mensen wegbrengen en zo hadden we gelijk een groot gedeelte van Chiang Mai inclusief vliegveld gezien. Uiteindelijk kwamen we aan bij het katten cafe, superleuk is dat zeg! Zit je een bakkie thee of koffie te drinken tussen 22 katten, er zaten hele mooie en schattige katten bij! Je mocht ze vasthouden en ze kregen ook precies eten toen wij er waren, leuke ervaring zo'n katten cafe!!
Om 17u zou er een soort briefing zijn met de guide van de jungletrek. Wij natuurlijk te laat weggegaan bij het katten cafe en geen rekening gehouden met de spits, kwamen we te laat aan maar gelukkig zou de gids later nog terug komen. Al stelde de briefing niks voor want hij vroeg alleen of we nog vragen hadden en was weer vertrokken maar goed.
De volgende dag gingen we al vroeg op pad, we gingen 3u rijden in een soort open busje wat best koud was maar toen we in de jungle aankwamen was de zon al volop aan het schijnen gelukkig. We kregen een hakmes mee en begonnen een lange hike tocht. De guide liet ons onderweg van alles zien/proeven en ruiken en we maakte een katapult. Terwijl wij ons maar net staande wiste te houden op onze berg schoenen liep de guide op veel te grote oude slippers als het niks was. Hij wist veel te vertellen over de jungle en zag alle insecten e.d. Eind van de middag kwamen we aan bij zijn schoonfamilie die wonen in de bergen, in bamboe hutjes. Daar bleven wij ook slapen die nacht. Van bamboe maakte we eetstokjes en de guide hakte uit bamboe bekers en messen en vorken. We maakten een soort cakebeslag wat we in bamboe goten en dat werd bij het kampvuur gelegd wat een lekkere cake werd. We maakten eten op vuurtje en de bewoners van het kamp hadden een vliegende eekhoorn gevangen die geroosterd werd op een vuurtje. De haren werden eraf geschrapt en ik heb de hele eekhoorn in stukjes gehakt :-| best wel zielig maar zo leven de mensen hier, ze halen alles uit de natuur. Het in stukjes snijden ging niet zonder slag of stoot want daarna zat ik aardig onder de bloedspetters haha. Ze eten alles op van de eekhoorn, ik proefde een stukje maar naast de bakken chili die erdoor heen gedaan werd proefde ik niet veel meer dan kleine harde stukjes bot, bah niet te doen. Na het eten gingen we rond het kampvuur zitten en staarden we naar de duizenden sterren, prachtig mooi<3. De volgende dag gingen liepen we naar een dorpje waar we de auto pakten richting een groot budda beeld en een waterval. Onder weg maakte de guide sigaretten van bananen bladderen met een soort tabak met kaneel, dat was echt heel lekker :-). We gingen bamboe raften door de jungle heen, superleuk om te doen, al was het meer rustig varen op een vlot van bamboe maar de natuur maakte alles goed. Eind van de middag reden we weer terug naar het hostel.
De volgende dag pakten we al vroeg (tja wat is vroeg als je aan het reizen ben 10:30? :-o ) de bus naar Pai. We keken hier erg naar uit omdat we al veel goede verhalen hadden gehoord over dit leuke hippie stadje in de bergen. De rit zou 3u en 747 bochten duren, en dat heb ik geweten ook. Ik heb de halve reis op het punt gestaan om de auto uit te rennen maar gelukkig bleef alles binnen. s'middags kwamen we aan in Pai. Het zag er echt heel gezellig uit, leuke straatjes, winkeltjes, hippies en leuk hostels. We kwamen een hostel tegen waar ze leuke bamboe hutjes hadden met een dak gemaakt van bladeren. We besloten het te nemen, zoo relaxt! De bedden waren knetterhard maar daar kwamen we later pas achter. Maarja dat boeide ons ook niet zo, dat zijn we nu wel gewend haha. We gingen het stadje in en de rustige winkelstraat veranderde tegen 6u in een marktje met alleen maar lekker, goedkoop en gezond eten. Leuke muziek en gezelligheid! Hier vermaakte we ons wel de hele avond. s'avonds gingen we nog een heerlijk chillen voor het hutje. Slapen was wel een uitdaging omdat er een haan aan een touwtje bij het hostel was die daar blijkbaar zo niet blij mee was dat hij vanaf 6u iedere 5 min ging kraaien haha. De volgende dag huurde we een scooter en gingen we op pad, we reden voorzichtig want we hadden veel horror verhalen gehoord en al veel mensen met verbanden gezien. Onderweg kwamen we bij de land split, een boomgaard met een verhaal want er was door een aardbeving een ravijn ontstaan in de boomgaard. We kregen van een aardige hippie man roselle juice en fruit! We zagen hoe de vruchten werden geoogst en hoe bijv de roselle juice werd gemaakt, erg leuk. We stapte weer op de scooter op weg naar de waterval waar helaas bijna geen water in zat. We reden door een aardbeien farm wat er schattig uitzag met een restaurant met een dak van paraplu's met lampjes erin en mooie uitzichten <3. Hierna gingen we naar Pai canyon waar we een prachtig uitzicht hadden. We konden een wandelpad nemen maar dat was zo smal als je een keer misstapte lag je in een ravijn dus besloten we dat maar niet te doen. We reden door naar de memorial bridge, een brug die gemaakt was tijdens de 2e wereldoorlog en voor de zonsondergang reden we naar een tree house waar we op een schommel de prachtige zonsondergang bekeken<3. Terug in Pai (heelhuids gelukkig) deden we hetzelfde wat we de avond ervoor deden, heerlijk zon chill stadje en de mensen zijn ook allemaal zo relaxt. De volgende dag ging ik een Thaise kookcursus doen. Op de markt kregen we uitleg over de producten die gebruikt word voor de Thaise curry, alles vers en zoo heerlijk. We zagen een soort bak vol met catfish, allemaal bij elkaar gegooid met heel weinig water dat was best zielig. Gelukkig hoefde we die niet te kopen al had ik ze graag terug in de rivier gegooid of meer water gegeven. Terug bij de kookschool ging ik Thaise rode curry, papaya salade, coconut soep en een kip gerecht maken. Wat is dat lekker allemaal zeg! We mochten de gerechten gelijk opeten maar gelukkig ook meenemen, zo kon ik ook Christien laten proeven hoe lekker het is en hoe goed ik kan koken :-p. Ze vond het gelukkig erg lekker. Ik kreeg een receptenboek mee dus als iemand geïnteresseerd is in een lekkere Thaise maaltijd kan ik het voor je maken ;-). Na de kookcursus ging ik maar weer eens naar fitness. Dankzij duidelijke routekaart en goed advies van de Thaise mensen....not :-| kwam ik ternauwernood ontsnapt aan rabiës door die fijne waakzame Thaise honden en anderhalf uur later aan bij de fitness. Had ik alvast een goeie warming up gehad. Na lekker gesport te hebben ging ik Christien maar weer eens opzoeken, toen ik haar zag schrok ik me kapot. Die was dus in de zon in slaap gevallen en zag zo rood als een kreeft. Nou alle aandacht ging die avond naar haar want iedereen keek haar aan alsof ze van een andere planeet kwam, oke dat is overdreven maar ze zag goed rood. Dus wij op zoek naar aloë vera en gelukkig gevonden. s'avonds weer hetzelfde gedaan als de avond ervoor (geloof me dat gaat nooit vervelen). De volgende dag waren we toe aan een daagje chillen en hebben we bij een meer gelegen zodat ik ook een beetje aan m'n kleurtje kon werken. Christien met bakken zonnebrand en op haar gezicht een soort roze zink wat ik nog meegenomen had uit Australie, aangezien dat de enigste factor 50 zonnebrand was die we bij ons hadden. s'avonds weer door de straatjes heen gelopen en wat gechilld bij een paar hippies. De volgende dag namen we s'ochtends een heerlijke avocado shake. Voor bijna niks kan je in Thailand heerlijke fruitshakes krijgen, welke combi je maar wil! Al zou ik hier wel m'n hele leven willen blijven, hadden we nog meer op de planning staan en kwam er een eind aan ons verblijf in Pai. Bye bye Pai. We begonnen de reis naar de border in Chiang Khong waarvoor we eerst nog de weg terug naar Chiang Mai moesten afleggen, al besloot ik dat deze keer met een reispilletje uit m'n ruime apotheek te doen....

Tot snel!

Liefs Annemarie

• 27 Februari 2016 - 10:33

Regina:

Super leuk zo'n uitgebreid verslag van wat jullie daar allemaal beleven!