Grens overgang naar Laos en reizen door Laos - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Annemarie Stolk - WaarBenJij.nu Grens overgang naar Laos en reizen door Laos - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Annemarie Stolk - WaarBenJij.nu

Grens overgang naar Laos en reizen door Laos

Door: Annemarie Stolk

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

01 Maart 2016 | Laos, Don Det Tok

Vanuit Pai gingen we met een minibus naar de grensplaats Chiang Kong waar we de volgende dag de grens over zouden steken naar Laos. We deelden een kamer met 2 andere Nederlandse meisjes die we in de bus ontmoet hadden, erg leuk want hun hadden een beetje dezelfde plannen als ons. De volgende ochtend vertrokken we naar de grens. Het was nogal een ongeorganiseerde bedoeling en dat is nogal zacht uitgedrukt haha. Eerst moesten we het land uit, toen in een bus naar de border om een visum te halen. Je moest je paspoort inleveren en loket verder weer ophalen en betalen met US dollars. Het ophalen ging nogal bijzonder want er stonden zo'n honderd mensen voor een klein loketje en dan hielden ze steeds een paspoort omhoog. Toen uiteindelijk onze paspoorten omhoog gehouden werden moest ik me door de mensen heen wurmen om het op te halen en ook weer terug. Nogal een vaag systeem maar goed we hebben een visum!. Hierna werden we weer in een bus gestopt en naar de rivier gebracht waar bijna iedereen op een slowboat stapte om in 2 dagen naar Luang Prabang te gaan. Wij bleven nog in Huay Xai samen met de 2 Nederlandse meiden want Christien en hun wilde de gibbon experience doen. Ziplines hoog in de bomen door de jungle heen. Ik besloot om dat niet te doen aangezien ik niet zo van ziplines hou en het was ook nogal duur, ik maak dan liever nog wat extra duiken van dat geld als ik straks op de Filipijnen ben :-). We vond een hostel aan de Mekong rivier met uitzicht :-). Christien was ziek geworden van de malariapillen maar gelukkig was dit met wat medicijnen al snel voorbij gelukkig. Zo kon ze toch de excursie doen. Ik had er ook last van maar was meer duizelig en heb regelmatig gekke dromen :-|. Christien ging de volgende dag voor 2 dagen de gibbons experience doen. Helaas was er in Huay Xai niet veel te doen maar ik heb nog een mooi fort bezocht uit de Franse tijd. De Franse invloeden zijn nog duidelijk zichtbaar in Laos, te merken aan de Franse baguette en op vele gebouwen stonden de namen in het Frans. Het fort was eigenlijk dicht maar ik vond en geheime ingang. Het was allemaal half ingestort maar vanaf het fort had ik een mooi uitzicht over de rivier. Hierna ben ik naar een markt gelopen waar een varken ontleedt werd voor m'n neus en alle ingewanden op een tafel lagen omringt door vliegen, erg smakelijk om te zien. Verder heb ik nog wat rondgewandeld door de omgeving. De volgende dag ontmoette ik een Belg die sprekend leek op Alan uit de film the hangover :-p en een Italiaan waar ik een tijdje mee gepraat heb en bij een tentje gingen we ontbijten. Al duurde dat allemaal wel erg lang want de mevrouw van het tentje snapte de bestelling niet dus deed ze maar helemaal niks maken haha. Smiddags kwam Christien weer terug en daar was ik erg blij om want ik begon me toch wel te vervelen. De rest van de dag hebben we nog wat gerelaxed en vanaf het balkon de zonsondergang bekeken supermooi, aan de andere kant van de Mekong rivier ligt Thailand. De Mekong rivier is 1 van de grootste rivieren ter wereld en ligt door heel Laos heen. De volgende dag namen we de slowboat richting Luang Prabang. Een 2 daagse boottocht in een slowboat waar we zaten op een soort autostoeltjes. Het was echt een leuke ervaring en de omgeving was prachtig. We leerde een Nederlandse man kennen die ons de prachtigste verhalen vertelde over allerlei landen waar bij al geweest was! Savonds gingen we aan land in Pakbeng, dat was geen leuk plaatsje. We werden staand in een soort vee wagen leek het wel vervoert naar het hostel en iedereen probeerde je op te lichten en hiernaast de sfeer was niet leuk. We waren blij dat we sochtends vroeg weer weg gingen voor dag 2 op de slowboat. Deze tocht was nog mooier! Mooie bomen, bergen en rotsen. Echt prachtig om te zien, ik zal op Facebook wat foto's zetten aangezien ik bij deze blog geen foto's meer kan plaatsen. Smiddags kwamen we aan in Luang Prabang. We werden met z'n allen in een tuk tuk gepropt en naar het centrum gebracht. Het zag er gezellig uit allemaal. Bij het centrum aangekomen gingen we samen met de Nederlander die we ontmoet hadden in de boot op zoek naar een hostel. Na een tijdje zoeken vonden we een leuk en betaalbaar hostel. Een enorme markt is er in het centrum met bijna alleen maar dezelfde spullen. Maar wel erg mooi en veel is handgemaakt. De volgende dag besloten we vroeg op te staan (5u ;-)) om de aalmoezen ceremonie mee te maken. We kochten wat koekjes in plastic zakjes en gingen langs de kant van de weg zitten. Ondertussen stroomde de straat vol met toeristen Om 6u kwamen de monniken langs met schalen waar mensen rijst en koekjes in konden doen. Wat er toen gebeurde was bizar, monniken gooide veel van het eten weg in prullenbakken die naast de kant van de weg stonden. En toen we later weer door de straat liepen zagen we de mensen die de koekjes verkochten alles uit de prullenbakken halen zodat ze het de volgende dag weer konden verkopen waarschijnlijk. Hoe bizar is dat. Gelukkig hoorde we van de Nederlandse meiden dat het op andere plaatsen er anders aan toe ging want daar gooiden ze het eten niet weg. Na een rondje op een markt gelopen te hebben waar we de meest vieze dingen zagen zoals het ontleden van varkens en levende vissen. Iemand zat het vel van een varkenshoofd af te schrapen met een mes en alles wat je uit een varken kan halen lag uitgestald op een marktkraam. Lekker gezicht en zeker op je nuchtere maag :-|. We namen een tuk tuk naar de Kuang Si watervallen. Voordat we bij de waterval waren kwamen we bij het beer rescue centrum free the bear en zagen we moonberen en Amerikaanse beren die gered waren van illegale praktijken en uit kooitjes gered waren. Prachtige dieren en ze hadden een groot stuk land met allerlei hutjes en speeltjes. Hierna kwamen we bij de waterval. Wauw wat was die prachtig zeg, helder blauw water door de limestones, echt schitterend (zie foto's op facebook). We liepen helemaal door naar boven en omdat we vroeg waren was het nog erg rustig. Wat een prachtige waterval! We mochten we ook in zwemmen en dat hebben we gedaan. Heerlijk zo relaxt met de geluiden van de waterval erbij en gelukkig was de zon ondertussen ook gaan schijnen, perfect was het. Na een tijdje besloten we om ergens wat te lunchen in het dorpje naast de waterval en zijn we naar een butterfly park gegaan. We kregen een rondleiding door de tuin en ze vertelde ons over het proces van rups naar vlinder. Hierna liepen we door de tuin waar we prachtige vlinders zagen en probeerde we ze te herkennen. De allermooiste vlinder vond ik de vlinder die als zijn vleugels gesloten waren leek op een oud blaadje, heel bijzonder (zie foto's op facebook). In de vlindertuin was een vijvertje met garra rufa visjes waar we met onze voeten in gingen en weer uit kwamen met zijde zachte voetjes haha. Toen we terug liepen naar de tuk tuk spotte Christien een slang, nummer 2 die we in het wild hebben gezien. De terugweg verliep nogal wild en we kwamen half gammel aan in het centrum. Savonds hebben we wat leuke dingen gekocht op de markt en hebben we wat gerelaxed. De volgende dag ben ik naar het busstation gelopen om een bus te zoeken naar Vientiane, een pittig stukje lopen maar omdat ik daarna toch ging sporten had ik gelijk een warming up haha. In Luang Prabang was verder niet zoveel meer te doen vandaar dat we Savonds de nachtbus naar Vientiane hadden gepakt. We raken inmiddels aardig gewend aan het reizen met de bus want we hebben bijna de hele rit geslapen. Vientiane is de hoofdstad van Laos maar het lijkt niet erg op een hoofdstad. Deze dag hebben we voornamelijk besteedt aan het uitzoeken wat onze plannen zijn omdat we toch een beetje moeten gaan kijken wanneer we onze vliegtickets kunnen gaan boeken en waarheen we die gaan boeken. Savonds hebben we in een park aan de Mekong rivier gelopen en bekeken we een aantal van de honderden kraampjes die er waren met voornamelijk dezelfde kleding. Ook heb ik de pittigste curry uit m'n leven op waar ik zo'n beetje heel de avond over gedaan heb. Het zweet brak me uit en leek wel alsof ik koorts had. Christien had het ook nogal moeilijk omdat ze ongemerkt een rode peper met zaadjes en al had opgegeten, gelukkig konden smintjes ons redden en voelde we ons als snel beter haha:-p. De volgende dag huurde we een fiets en bezochten we de oudste tempel van Laos (Si Saket). Hier zagen we hoe de Aziatische mensen Buddah eren. We reden hierna langs de nagebouwde arc the triomphe en we bezochten een tempel met een grote gouden liggende Buddah (That Luang Tai). Het was prachtig weer en dat maakte alles nog mooier. Savonds namen we de nachtbus naar Paksé, een bus met piepkleine bedjes erin. Dat was erg grappig om mee te maken. Slapen lukte redelijk al waren we sochtends wel aardig gebroken het harde bed en de wegen waren ook nogal hobbelig. Maargoed daar zijn we ondertussen ook aardig aan gewend want zo'n beetje alle bedden die we tot nu toe gehad hebben waren zo hard als planken. Om 7u kwamen we aan in Paksé en stapte we in de volgende bus naar Ban Naka Sang waar we de Ferry namen naar Don Det. Don Det is een eilandje in Si Phan Don (vertaald 4000 eilanden). Die eilandjes liggen allemaal in de Mekong rivier en het zijn er zoveel omdat zelfs stukjes gras mee worden geteld als een eiland. Don Det is een schattig klein chill eilandje. Toen we door een straatje liepen riep een indiaanse man ons en zei dat hij wel een mooi hostel wist en bracht ons naar kleine bungalowtjes aan de rivier. Prachtig uitzicht en hangmatten erbij, super relaxed. Dus hebben we maar gedaan wat de meeste mensen hier doen namelijk chillen en nog eens chillen. Savonds aten we bij een tentje aan de rivier, hier heb ik 1 van de lekkerste dingen tot nu toe op namelijk een pumpkin burger gemaakt van pompoen, groente en ei. Savonds sliepen we in een leuk hutje aan het water met het geluid van krekeltjes op de achtergrond. De volgende ochtend hadden we grootse plannen om de zonsopgang te zien maar (helaas) was het bewolkt dus sliepen we nog even verder. Deze dag hebben we fietsen gehuurd en zijn we over het eiland heen gefietst en over een brug naar een ander eiland gegaan namelijk Don Khone. Het fietsen was niet heel comfortabel omdat de weg vol lag met stenen en er veel kuilen in de weg zaten. We vonden een mooi strandje waar we een tijdje aan ons kleurtje hebben gewerkt. Eind van de middag fietste we met redelijke haast terug want als het donker is zie je ook gewoon echt geen steek. Officieel moeten buitenlanders betalen voor de brug tussen Don Det en Don Khone betalen maar dat vonden we zo'n onzin en we zijn daarom met een noodgang langs het loketje gereden en hebben gedaan alsof we gek waren, en het lukte goed want we hebben niet betaald. Savonds hebben we bij het hutje nog gerelaxed maar doordat vele vliegjes ons gezelschap hielden besloten we maar om in ons klamboe hutje te kruipen. De volgende dag wilden we met een bootje naar de watervallen en hopelijk de zeldzame Irrawaddy dolfijnen spotten maar helaas was ik ziek en werd het weer een chill daagje. De Nederlandse meiden die we aan het begin van Laos hadden ontmoet waren ondertussen ook aangekomen op Don Det. Toen ik me Savonds wat beter voelde zijn we met z'n allen wat gaan eten en drinken, dat was erg gezellig. We hadden het nu wel weer gehad met al dat chillen en toe aan iets nieuws daarom besloten we om de volgende dag naar Cambodja te gaan en als eerste bestemming Kratie waar we een nieuwe poging willen gaan doen om de dolfijnen te spotten. Maar daarover en over de grensovergang later meer.

Tot snel!
Liefs, Annemarie

• 01 Maart 2016 - 17:59

Lydia:

Wow top verhaal. Leuk om te lezen!