Bali?...Nee - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Annemarie Stolk - WaarBenJij.nu Bali?...Nee - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Annemarie Stolk - WaarBenJij.nu

Bali?...Nee

Door: Annemarie Stolk

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

29 April 2016 | Indonesië, Denpasar

Na 2 vluchten en een lange wachttijd tussendoor kwamen we aan op het vliegveld van Bali :-). We werden gelijk weer omringt door vervelende taxi chauffeurs die ons allemaal ergens heen wilde brengen voor teveel geld. Iets buiten het vliegveld vonden we een goedkope taxi die ons naar het bedbunkers hostel bracht, een leuk hostel in de toeristische wijk Kuta. We waren nogal versleten en ik was nog ziek van m'n oren en daarom deden we de eerste dag niet zoveel. De volgende ochtend merkte ik dat ik weer uitgekozen was als slachtoffer van vreselijke bedbugs :-| gelukkig lag m'n tas ver weg en was het bed reinigen, een douche en wat kleding wassen voldoende. Gelukkig kreeg ik een ander bed in een andere kamer. Wat een vreselijke beesten zeg :-| De volgende dag huurde we een scooter waarmee we de komende week rondjes gingen rijden door Bali :-) we reden naar Kuta beach, Seminyak beach, Canggu beach en Echo beach. Allemaal supermooie stranden en en leuke wegen om er naar toe te rijden! Er waren veel resorts in de buurt en veel luxe winkels en barren, voornamelijk in Seminyak. We waren vaak te vinden op het strand maar ook gingen we naar de immens grote Shoppingmall waar zelfs een bios in zat :-). Een hele luxe met relaxstoelen, dekentjes en bediening :-). Verder zochten we naar leuke souvenirs die er volop zijn in Bali!!. Het was erg warm en vochtig en soms bijna niet uit te houden! Savonds koelde het redelijk af en daar hebben we obs ritme maar op aangepast ;-). Bali is een walhalla voor gezond eten en dar was voor mij weer echt genieten! Matcha thee met amandelmelk, rawfoodbars, gezonde sapjes en zelfs brownie van rode bieten en avocado! Heerlijk. Ook proefde we een bamboo broodje, dat is een wart broodje echt wel lekker! Ook hebben we regelmatig groentesapjes op! Wat we goed konden gebruiken na al dat ziek zijn en reizen. Ook het Indonesische eten is heerlijk! Super lekkere kippen, tofu, temphe, groenten, Gado Gado, sausjes en maisdingetjes :-) na een weekje rond gereden te hebben op Bali was het tijd om Marijke op te halen van het vliegveld! Die kwam een tijdje meereizen met ons :-). Daar gingen we dan op de scooter naar de Airport, maar helaas stonden we onderweg opeens zonder benzine :-o. Gelukkig was het redelijk snel opgelost aangezien ze overal flessen benzine verkopen. Nadat we Marijke hadden opgehaald gingen we met z'n drieën op de scooter (iets wat hier heel normaal is) bij het hostel aangekomen was er veel bij te kletsen! Marijke had lekker kaas enzo meegenomen uit Holland! Dat hadden we wel erg gemist! De volgende dag vertrokken we met een busje naar Ubud. Een leuk plaatsje zo in het midden van Bali. Hier hadden we een heel leuk hostel gevonden en huurde we een scooter waarmee we naar de monkey forest gingen. Een bos helemaal vol met lieve en minder lieve aapjes :-). We mochten ze bananen geven en als je een banaan in je hand had sprongen ze zo op je schouder hihi. Echt superleuk en schattig. Aan het eind zaten we wel helemaal onder uitgespuugde stukken banaan maar dat mocht de pret niet drukken ;-). Sommige aapjes waren we echt brutaal en haalde dingen uit tassen of trokken iets uit je handen, als je het probeerde terug te pakken werden ze agressief. Gelukkig hadden er alles goed weggestopt. Iemand had in een los vakje van haar tas paracetamol zitten, dit vrat een aapje helemaal op en als je probeerde het uit z'n handjes te rukken werd het appje nogal agressief. De bewakers deden er helaas ook niks aan en ze zeiden dat kwaad kon. Savonds liepen we een rondje door Ubud heen, een gezellig stadje! De volgende dag bezocht we de rijstvelden vlakbij Ubud. Wauw wat is dat supermooi zeg en zo bijzonder om te zien. Het waren grote rijstvelden en zoveel groen. Met paadjes ertussen waar we op mochten lopen. Eerst reden we met de scooter eromheen. Onderweg zagen we veel tempels en locals bij hun huizen. Daarna liepen we door de rijstvelden heen. Al snel was het tijd voor de volgende activiteit. Marijke en ik gingen een zilver workshop doen. We kregen stap voor stap uitleg over het proces en maakte een mooie hanger! Leuk om te doen en ze zijn mooi geworden, alsof ze zo uit de winkel kwamen. Hierna kochten we nog wat souveniers bij een man die van alles maakte van hout, echt zo bijzonder dat iemand dat zo goed kan. Stoelen, tafels, beeldjes, snijplanken, vazen, en nog veel meer. We kochten wat leuke souvenirs en gingen hierna terug naar het hostel waar we een taxi namen naar de volgende bestemming namelijk Amed. Een plaatsje wat bekend staat om het duiken. We hadden een hostel met een duikschool gevonden op internet maar eenmaal daar aangekomen bleken er maar 2 bedden vrij te zijn. Het was Savonds rond 11u en het hele dorp was uitgestorven :-|. Dus besloten we maar met 2 personen in te checken en iemand er later in de kamer bij te sneaken zodat we in ieder geval een (betaalbare) slaapplek hadden. Toen we in de kamer waren bleek er nog een bed vrij te zijn! Ze lette daar totaal niet op want de komende dagen werd er ook niks opgemerkt dat we met z'n drieën waren en het bed bleef leeg! Marijke ging de komende dagen haar Padi halen en Christien en ik huurde een scooter waarmee we naar een waterpaleis van een of andere koning uit het verleden bezochten, naar een vissersdorpje gingen en een hele grote hindoe tempel bezochten aan de voet van een vulkaan. Veel mensen waren er aan het offeren en er werden ceremonies gehouden, bijzonder om dit te zien! We wilden naar de vulkaan maar helaas konden we niet erop klimmen dit kon alleen snachts. Savonds bezochten we de lokale reggaebarren in het dorp met live bandjes. Leuke muziek en gezelligheid. Al werden we soms niet blij van de mannen daar die net iets te claimerig waren. Gelukkig was de bar waar we de tweede avond waren wel leuk en hier waren ook veel toeristen. De derde dag gingen we snorkelen bij een wrak en dankzij de oordoppen die mm moeder gekocht had en door Marijke meegebracht waren kon ik ook weer snorkelen <3. Heerlijk om te doen! Het wrak was met het snorkelen voor de helft te zien. Veel mooie visjes waren er te zien en ook was er veel koraal op het wrak. Marijke en Christien ging samen nog een duik maken ondertussen. Smiddags ging Marijke het schriftelijke examen afleggen voor haar Padi en gingen Christien en ik naar een schelpenmuseum wat helaas geen klap voorstelde en veel te duur was. De volgende dag namen we de boot naar de Gili eilanden, we gingen naar Gili air. Een eiland waar je kon relaxen maar ook wel kon feesten, een goeie combi. Echt een superleuk eilandje wat je in een uurtje rond kon lopen! Leuke tentjes en er reden geen auto's maar er liepen paarden. We vonden na een barre tocht door de hitte een leuk resort met bungalowtjes. Hierna gingen we snorkelen en spotte we een schildpad :-) supergaaf. Christien en ik wilde graag een kookcursus doen en dat gingen we de volgende ochtend doen. Er was een hele grappige gast die er werkte, vertelde alles zo hilarisch dat we meer dubbel lagen van het lachen dan dat we aan het koken waren ;-p. Smiddags waren we weer tussen de mooie visjes en koralen in de zee te vinden :-). En de volgende dag weer, maar geloof me dat gaat nooit vervelen;-). Marijke ging nog een duik maken ondertussen. Savonds genoten we in de reggaebar aan het strand van een liveband en de geluiden van de zee op de achtergrond. Dit terwijl we ondertussen genoten van een mushroom cocktailtje waardoor we de gehele avond jankte van het lachen om niks :-). Christien bleef maar door lachen, voornamelijk toen we in bed lagen. Al kwam dit voornamelijk doordat ik haar vertelde wat ik allemaal zag toen ik m'n ogen dicht had, geloof me de hele oceaan kwam voorbij in allerlei snelheden en patronen ;-p. Erg grappig en voor herhaling vatbaar.
De volgende dag was het alweer tijd om de spullen te pakken. We gingen in de middag weg dus hadden we nog wel tijd om souvenirs te scoren en rond te fietsen op het eiland. Om 3u hadden we de boot terug naar Bali en eenmaal daar werden onze wegen ruw gescheiden. Marijke had namelijk een busje naar de AirPort en Christien en ik zouden nog naar Sanur gaan. Er was ons verteld dat we in hetzelfde busje zouden zitten maar niet dus. Na een vluchtig afscheid gingen we op weg. Onderweg besloten we terug te gaan naar Kuta, hier waren we al geweest maar dit was tenminste vlakbij de AirPort en konden we normaal afscheid nemen van Marijke. De buschauffeur was niet zo meewerkend en dacht wel een flink bedrag aan roepia's uit ons te kunnen slaan. Maar helaas heeft hij aan ons een verkeerde. We stapte toch uit en namen daar een taxi. In het hostel aangekomen huurde we snel een motor en croste we naar het vliegveld. Marijke was net door de douane maar ze kon gelukkig nog terug. We konden nu normaal afscheid nemen en zwaaide we haar uit! Het was een gezellige tijd geweest en helaas alweer veelste snel voorbij!.
De volgende dag besloten we naar een leuk resort te gaan met een infinity zwembad! En die vonden we in new Kuta beach. Wauw wat was dat gaaf zeg, vooral met de zonsondergang wat was die mooi daar (zie foto's op Facebook) ondanks de gillende Koreanen om ons heen werden we hier helemaal zen;-p. Prima afsluiter van onze reis door Bali al zeg ik het zelf!
De volgende dag kochten we nog wat souvenirs en pakte we onze tassen weer in! Savonds aten we voor de laatste keer bij ons favoriete Indonesiër :-), wat gaan we dit eten missen zeg :-(.
En daarna gingen we naar het vliegveld en begonnen we aan onze lange reis naar Panama. Maar voordat we daar waren gingen we eerst nog een tussenstop maken op Dubai, Amsterdam, Frankfurt en Bogota. Jaa je leest het goed.. Amsterdam!! Dit was de goedkoopste route naar Panama. We hadden zo'n 20 uur de tijd in Amsterdam en ik had samen met m'n moeder al een plan gemaakt om de rest van m'n familie te verassen, en dit was goed gelukt. Het was erg gezellig en als vanouds! Zo leuk om iedereen weer even te zien <3. Al m'n neefje en nichtjes weer gezien. Ook superleuk om weer eens te knuffelen met hen <3. Vanwege de korte tijd kon ik niet meer bij andere vrienden langs gaan helaas :-(. Ik ben wel even bij m'n oma langs gegaan om haar te kunnen zien. De volgende ochtend vroeg ging ik langs Coralien, zij ging deze dag trouwen. Ik ging even langs om haar een fijne dag te wensen en ik heb haar jurk kunnen zien! Echt zo jammer dat ik er niet bij was. De vlucht hadden we in een opwelling geboekt en daardoor had ik geen erg meer in de datum, anders had ik er graag heel de dag bij geweest. Gelukkig ben ik op de hoogte gehouden door foto's e.d :-). Ze zagen er prachtig uit!. Na het afscheid van m'n moeder en Jelle ging ik weer naar Rotterdam centraal waar ik de sneltrein nam naar Schiphol. Hier wachtte ik Christien weer op die vergezeld werd door een kater. Na 3 vluchten waarvan we de langste gelukkig heel veel plek hadden om te slapen kwamen we aan in Panama. 12 uur terug in de tijd, daar wordt m'n lijf niet heel blij van! Dus maar flink bijkomen komende tijd. Aangekomen in Panama betekende ook dat we het deel Azië hebben afgesloten en nu gaan genieten van alle mooie dingen in Amerika <3. Daarna ik jullie een volgende keer meer over vertellen!

Leuk dat jullie mijn blog lezen!
Liefs,
Annemarie

• 30 April 2016 - 14:17

Claudia :

Hoi Annemarie
    Het is heel leuk om je blog te lezen!! Blijf vooral zo schrijven. Het is erg entertaining.
    Ben benieuwd naar de volgende.
    Groetjes!!! En veel plezier.